8.a osztály 2020.10.14.
13. óra Összefoglalás
1. Villámkérdések
2. Feladatok: mf. 18.oldal
Megoldások:
1. Összekeveredtek a klasszikus modernség korának három fő
irányzatához kapcsolódó művek, állítások. Segíts a rendrakásban, és írd a
számokat a megfelelő stílusirányzathoz! (Egy-egy számot több helyre is
írhatsz.)
Impresszionizmus 1., 2., 3., 4., 5., 11. |
Szimbolizmus 2., 6., 7., 8., 9. |
Szecesszió 2., 10. |
1. Tóth Árpád: Körúti
hajnal, 2. A hagyományok elvetése
és a „tiszta művészet” megteremtése jellemzi. 3. Az alkotók a pillanatnyi
benyomások és hangulatok rögzítésére törekszenek. 4. Nyelvhasználatát a névszói
jellegű, igék nélküli rövid mondatok jellemzik. 5. A versek a látvány
elnagyolt, vázlatszerű ábrázolására és nagyfokú zeneiségre törekszenek. 6. A
szabadvers térhódításának az időszaka. 7. Követői szakítanak a valóságos világ
ábrázolásával, érdeklődésük az ember lelkivilágának a feltárása felé irányul. 8. Az újszerű szókapcsolatok, a szóhalmozás,
az egyéniséget és a látomást kifejező szabadabb ritmusok jellemzik. 9.
Guillaume Apollinaire: Kikericsek, 10.
Krúdy Gyula: Egy Aranykéz utcai éj emléke, 11. Szinyei Merse Pál: A hinta
2. Érvelj az
alkotások ismeretében! Mutasd be, miként van jelen a stílusirányzat legalább
három ismertetőjegye az adott műben!
a)
Tóth Árpád Körút hajnal című versén
az impresszionista stílus jegyei ismerhetők fel,
- hisz a vers szókincsére a főnevek, a
melléknevek és a melléknévi igenevek gazdagsága jellemző;
- és a külső-belső látvány és a hozzá
kapcsolódó hangulat visszaadása válik fontossá a versben;
- továbbá szinesztézia is található a költeményben.
b)
Guillaume Apollinaire Kikericsek című
verse szimbolista alkotás,
- hisz szakít a
valóságos világ ábrázolásával, az ember lelkivilágának a feltárására
törekszik;
- és újszerű
szókapcsolatok („mérget hajt a rét”, a virág „szélben térdepel”stb.) jellemzik;
- továbbá a félig kötött versforma jellemzi,
ugyanakkor a központozás hiánya figyelhető meg.
c)
Krúdy Gyula Egy Aranykéz
utcai éj emléke című alkotását a szecesszió vonásai jellemzik,
·
hisz a
szöveg jelzői és határozói gyakran kígyózóak, mondatszerkesztése laza.
·
és hangnemére
egyszerre jellemző a finomság és a frivolitás.
·
továbbá a jelzőknek és a színneveknek a gyakorisága.
Lásd még tankönyv 22. oldal 1. feladatát:
A tanulmány alapján
a mű szecessziós vonásai:
„Az
elemzés összegzéseként azt szeretném még röviden összefoglalni, milyen
stílusjegyek alapján minősítettem ezt a szöveget szecessziósnak:
– hosszan
hömpölyögtetett, alapjában mellérendelő jellegű mondatszerkezet;
–
mondatrészek, szószerkezetek, tagmondatok halmozása;
– nagyszámú
nyelvi kép, bennük az emberi szférának a természeti szférára való rávetítése, a
természeti szépnek emberi és művészi széppé való stilizálása;
– a
jelzőknek, köztük különösen a színneveknek (arany, piros) a szokásosnál nagyobb gyakorisága;
– a
stílus iróniája és öniróniája; az időnek a korai reformkor és a kiegyezés, sőt
a századforduló közötti lebegtetése.” (Részlet a tanulmányból)
3.
Házi feladat:
1. Írd le a korstílus és a stílusirányzat fogalmak meghatározását!
a) Korstílus:..............................
b)Stílusirányzat:...............................
c) Írj egy-egy példát a korstílusra és a stílusirányzatra!
2. Összekeveredtek a klasszikus modernség korának három fő irányzatához kapcsolódó kifejezések. Segíts a rendrakásban, és írd a számokat a megfelelő stílusirányzathoz! (Egy-egy számot több helyre is írhatsz.)
Impresszionizmus:
Szimbolizmus:
Szecesszió:
1. A hagyományok elvetése és a „tiszta művészet” megteremtése jellemzi. 2. Az alkotók a pillanatnyi benyomások és hangulatok rögzítésére törekszenek. 3. Nyelvhasználatát a névszói jellegű, igék nélküli rövid mondatok jellemzik. 4. A versek a látvány elnagyolt, vázlatszerű ábrázolására és nagyfokú zeneiségre törekszenek. 5. A szabadvers térhódításának az időszaka. 6. Követői szakítanak a valóságos világ ábrázolásával, érdeklődésük az ember lelkivilágának a feltárása felé irányul. 7. Az újszerű szókapcsolatok, a szóhalmozás, az egyéniséget és a látomást kifejező szabadabb ritmusok jellemzik. 8. Krúdy Gyula: Egy Aranykéz utcai éj emléke. 9. Csontváry Kosztka Tivadar: A magányos cédrus. 10. Fontos szerepet kapott a szépség keresése, a stilizálás és a díszítőelemek gazdag alkalmazása.
3. Érvelj az alkotások ismeretében! Mutasd be, miként van jelen a stílusirányzat legalább két ismertetőjegye az adott műben!
a) Tóth Árpád Körúti hajnal című versében az impresszionista stílus jegyei ismerhetők fel, mert ..................... .
b) Guillaume Apollinaire Kikericsek című verse szimbolista alkotás, mert..................
4. Értelmezd a következő fogalmat! Szabadvers: .................................
5. Olvasd el a szinesztéziát tartalmazó idézeteket! Írd le, milyen érzékterületeket kapcsolnak össze a következő kifejezések!
a) „Színek zengése! Fények zúgása!”
b) „Számban nevednek jó ize van”
c) „Az éjjel hazafelé mentem, éreztem, bársony nesz inog”
d) „Egy kirakatban lila dalra kelt
Egy nyakkendő”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése